vendredi 27 février 2015

Voorstellen....

Het forum vertelt me dat ik me al lang had moeten voorstellen.... excuses, en bij deze neem ik graag de gelegenheid.



Voor mij begon het Alfa rijden 8 jaar geleden toen ik een 147 kocht. In deze auto heb ik naar volle tevredenheid 110.000km geklokt. Het onderhoud heeft me erg weinig gekost, en we hebben nooit met pech stil gestaan. Het meest serieuze probleem was een gescheurd carter, en zelfs daarmee lukte het nog om uit Italië thuis te komen. Bij elkaar was het een fantastische wagen die lekker reed en betrouwbaar was. Gezinsuitbreiding maakte echter dat er meer ruimte nodig was.



De zoektocht naar vervanging begon ongeveer een jaar geleden. Na serieus overwogen te hebben om een A6 Avant of V70 te kopen, viel het besluit om toch voor een 159SW te gaan. In zes maanden tijd heb ik ongeveer even veel kandidaten bekeken. De kwaliteit leek wisselend te zijn, evenals de kwaliteit van de gemiddelde autoverkoper. Elk vooroordeel over de handel in tweedehands auto's is in deze tijd bevestigd. Verder heb ik een enkele auto laten staan omdat de verkoper rare verwachtingen had over de verkoopprijs, en op geen enkele manier wilde onderhandelen.



De eerste auto die ik bekeek had een weggeroest subframe. Daarmee werd voor mij duidelijk dat je een 159 niet kan kopen zonder 'm ook van onder goed te bekijken. Verder heb ik met interesse de onderhoudsgeschiedenis van potentiële kandidaten doorgenomen. Vooral ex-lease wagens komen vaak met een gedetailleerde geschiedenis. In een enkel geval was die niet aanwezig. Door te bellen kwam ik er achter dat garages veelal zonder problemen delen wat ze in het verleden aan auto's aan onderhoud hebben gedaan.



Mijn uiteindelijke nieuwe Alfa is een 159SW Progression geworden, uit 2009 en met 1750TBI motor onder de kap. In eerste instantie heb ik moeten wennen aan allerlei dingen. Ik ben lang en bij (kortere) testritten valt de net wat mindere binnen ruimte niet direct op. Verder is 200pk wel heel veel vermogen en heb ik moeten leren om rustiger gas te geven. Dat neemt niet weg dat ik als het nodig is ik graag dik gas geef. Bij elkaar ben ik na vier maanden meer dan tevreden, en hoop ik dat ook mijn tweede Alfa mij vele jaren rijplezier brengt!





Voorstellen....

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire